måndag, februari 20, 2006

Partiledardebatten, vem såg den?

Har läst bloggar idag som behandlar gårdagens partiledardebatt. Har också fått frågor om vad jag, som politiskt aktiv, tyckte om debatten.

Vad ska jag säga... Ärligt talat såg jag ca 1,5 minut av debatten innan jag insåg att den inte skulle ge mig någonting. Formatet som partiledardebatterna utförs i är som upplagt för käbbel och tjafs, och att det blir som det blir är inte helt partiledarnas egna fel. Tyvärr tror jag att dessa debatter ökar det tilltagande politikerföraktet, då det bara blir pajkastning där inga konstruktiva förslag kan diskuteras och redas ut. Istället gäller det att snabbt ta snabba poäng med redan inövade fraser.

Jag tycker det är dags att vi som tv-tittare kräver bättre tv, där politiska debatter inte spelas upp såsom inrepeterade teaterstycken!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Politiskt budskap.
Jag delar din uppfattning att om man inte snart hittar ett modernt sätt att förmedla och informera om de politiska budskapen kommer ingen att lyssna och då kan en populist snabbt ta över med ett enkelt och "förståligt" budskap
tror
Gösta Gustavsson

Muharrem sa...

Det gick vist inte så bra för Maudan. Hon röstades fram som sämst av tittarna. Rätt så självklart med så många självgoda män kring sig.

Torbjörn Gustavsson, Correns konstante kommunstiske kolumnist, gottade sig riktigt i det. Han hatar Maud. Vet inte om det är för att hon är kvinna eller för att hon hotar hans maktbas. Kanske både och.