torsdag, februari 02, 2006

Godissug och rösträtt...

Miljöpartiets motion om sänkt rösträttsålder till 16 år behandlades i Linköpings kommunfullmäktige i veckan. Partiet har drivit frågan ganska hårt med bland annat argumentet att ungdomar idag är så insatta i samhällslivet att de borde få rösta.

Ett ganska gott argument från MP:s sida om det inte vore så att man förra året motionerade om att alla kommunala skolor skulle införa "godisförbud", det vill säga helt ta bort läsk, godis och andra bakverk med alltför hög sockerhalt.

Så, MP tycker alltså att en 16-åring ska få rösträtt i allmänna val, men inte få bestämma vad han/hon vill ha för fika på eftermiddagsrasten. Jag tycker att MP borde skaffa sig en ideologi, då partiet gång på gång gör sådana här tankevurpor!! En ideologisk övetygelse skulle kanske hjälpa då...

1 kommentar:

Muharrem sa...

Jag förundras fortfarande över detta inlägg. Skrattar mig blå varje gång jag läser det. É bara sur för att jag inte kom på det ;)
Helt allvarligt, suveränt.