tisdag, februari 21, 2006

400 pix för i n g e n t i n g

Ok, så här är det...jag har fått min första parkeringsbot. Vuxenpoäng i allra högsta grad. Jag hade skjutsat min pojkvän till ett läkarbesök, var sen till min gruppträff och hittade ingen parkeringsplats. Vad göra vad göra?!

Jo, jag hittade EN parkeringsplats, dessvärre reserverad för motorcyklar, men bilen är så himla liten(nästan i storlek som en motorcykel) så jag ställde mig där och ägnade mig åt textanalys i ett par timmar. När jag var klar och skulle åka hem hade jag då fått en parkeringsbot på 400 kronor, för att jag stod på en motorcykelplats!

När såg någon en motorcykel senast, alltså jag menar ute i friska kalla luften! Det är februari! Jag fryser häcken av mig om jag åker motorcykel under 10 plusgrader!!

Nu undrar nog några vad detta har med politik att göra...vänta bara...snart uppenbarar sig det uppenbara. Det är nämligen såna här exempel som gör att jag börjar undra över privata/offentliga utförare av olika tjänster. Om det varit ett icke vinstdrivande företag som övervakat universitets parkering, hade jag då fått min parkeingsbot. Jag tror inte det, för då hade det sunda förnuftet fått råda, och vinstintresset fått stå tillbaka.

Nu ska jag inte älta mer, utan bita i det sura äpplet och glatt sona mitt brott genom att betala 400 kronor för att jag tagit en plats från en fordonstyp som ingen har sett de senaste 3 månaderna.

6 kommentarer:

Muharrem sa...

Nämen. 400 kr för att överge marknadsekonomin och övergå till statskotrollerad planekonomi. Det var den övertygelsen det ;)
Jag tror att 400 är ett billigt pris att betala för allt som vinstdrivande företag för med sig. Eller vi kanske ska skippa valfrihet och utbud, å så övergår vi alla till att gå klädda i bruna manchester byxor och grön/orange stickade tröjor.

Men fortsätt att spy galla. Hur kul skulle livet vara om man inte fick vara så j...a bitter och sur ibland.

Maria Carlsson sa...

nä precis...nu förordade jag ju inte planekonomi, men kanske liiiite sunt förnuft...

Bruna manchesterbyxor och grön/orange tröja...det låter som min pappas outfit! Me like!

Jonas Rask Samuelsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jonas Rask Samuelsson sa...

Man skulle kunna göra ett besök i Bollnäs där vi har en av de mer nitiska vakterna i Sverige som det känns. Fruktad av alla och det både i privat och offentlig drift. För övrigt känner jag en Hernik som fick betala 800:- för ett missat bilbälte som han precis skulle sätta på sig. Nä regler är regler, din lilla rättshaverist! : P

Anonym sa...

Parkeringsböter styrs förhoppningsvis inte av marknadskrafterna. I Linköping köper vi tjänsten av securitas. Men inte får dom någon bonus på utskrivna P-böter. De får följa de regler som kommunen sätter upp och detta gäller oberoende av vem som vi upphandlar bevakningaen av. Men det bästa är väl att undvika att parkera på fel ställe.

Martin Karlsson sa...

På vintern åker man snöskoter, det måste väl räknas som motorcykel. Dock får man tyvär inte åka inne i stan med dem :( Så man tycker den borde vara sesongbegränsad. men man får inte alltid som man vill.