måndag, maj 29, 2006

Vem ser dig nu?

Har idag varit på Centerpartiets förtroenderåd i Stockholm där vi bland annat tog ett Öppenhetsmanifest, ett manifest som ställer sig på den enskilda människans rätt att ha en personlig integritet.

Centerpartiets EU-parlamentariker Lena Ek höll ett anförande där hon pekade på en rad förändringar som skett i samhället de senaste åren som tillsammans bidragit med att vårt livsutrymme och vår integritet hotas. Vi blir filmade nästan överallt där vi går, i affärer, på pendeltåget, på torget etc. etc. Varje gång vi använder våra kundkort på ICA eller Coop så registreras våra köp, som sedan analyseras och sedan säljs vidare till företag som i sin tur kan rikta kampanjer till dig som är skräddarsydda efter ditt konsumtionsmönster. Lena hade också besökt en webbplats där man genom att uppge en persons personnummer kunde få väldigt detaljerade personuppgifter om personen. Ett beslut från EU gör också att alla teleoperatörer måste lagra all teletrafik(mail, sms, i en viss tid.

Jag tycker inte att detta är en utveckling som är önskvärd. Vår integritet måste skyddas i grundlagen och kränkningar i integriteten ska bara vara tillåtna om det finns starka allmänna intressen som kan motivera detta. Det måste också vara så att de som ansöker om exempelvis ett ica-kort måste få information om vad som registreras och vad deras uppgifter kommer att användas till.

På vägen hem från Stockholm funderade jag över vilka som kunde "se mig". Jag filmades på t-banan, registrerades när jag tog ut pengar, filmades säkerligen på T-centralen, SMS:ade och ringde på tåget, filmades på Resecentrum i Linköping och handlade mat med kortet på ica, slog min personliga portkod när jag kom hem...

Så ta dig en funderare du också, vem ser dig nu?

Inga kommentarer: