måndag, maj 08, 2006

Män känner sig diskriminerade

Det har visat sig att det är mest män som anmäler till Jämo. Väldigt överraskande förvisso, men jag tycker ändå det är positivt.

Tyvärr finns det en stor hake med de många anmälningar som män gör; de är generellt sett ganska "ytliga", det vill säga i den bemärkelsen att det handlar om differentierade åldersgränser på krogen, att taxibolagen har tjejtaxor och att frisören har tjej- och kill-pris.

Den verkligt allvarliga diskrimineringen, såsom lönediskriminering eller osakliga uppsägningar på grund av graviditet är ett par av de mer allvarliga formerna av diskriminering. Och här är jag ledsen att behöva säga det: detta tror jag inte killarna har fattat än, i alla fall inte de flesta. Jag har hört många killar förklarat löneskillnader mellan tjejer och killar med att: "tjejerna har ju inte varit i branschen så länge", eller "tjejer vill ju inte bli chefer, det är flest män som strävar dit". Att killar som är i typiskt kvinnliga branscher tjänar mer än de kvinnliga kollegorna, det är något som glöms bort i diskussionens hetta.

Det verkar vara så att om en kille och tjej gör samma sak, så är det mer värt om en kille gör...ja, det han nu än gör. Så det är därför, som jag lite cyniskt konstaterar, att det är bra att killarna börjar bli mer medvetna om problemet, för då blir det kanske ett "riktigt" problem och då händer det kanske saker!

Inga kommentarer: