söndag, januari 01, 2006

Vad kommer hända 2006?

Ja, det är det ju ingen som vet, att försöka sia om framtiden är alltid väldigt svårt men också väldigt roligt. Vissa saker ser jag fram emot, andra inte. Det positiva är att 2006 är året då vi inte längre kommer ha en socialdemokratisk regering, utan en stark borgerlig majoritetsregering med Centerpartiet i spetsen.

Socialdemokratin visar gång på gång att den är trött och svag och saknar initiativförmåga. På sätt och vis är de vår största tillgång i den kommande valrörelsen, på ett sätt gör de det väldigt enkelt för oss motståndare. Jag tror dock inte att det kommer bli enkelt och tyvärr tror jag att det kommer att bli en oerhört smutsig valrörelse. Sossarna är ordentligt trängda nu, så det är nog bara att ställa in sig på fulspel redan från början. En följd av detta är att tilltron för oss politiker ytterligare kommer att naggas i kanten, och i och med detta försvagas den representativa demokratin.

Något som jag tror kommer bli ännu tydligare under 2006 är att kampen mot terrorismen får den högsta prioriteten, framför t.ex personlig integritet och öppenhet. EU beslutade i december att våra telefonsamtal och våra sms ska lagras, i England ska all biltrafik registreras genom kameror som sätts upp i hela landet och i Ryssland vill Putin inskränka mötesfriheten. Alla dessa åtgärder motiveras med att de ska skydda oss från terroristerna, och detta syfte verkar vara viktigare än allt annat. Detta resonemang tycker jag är oerhört farligt och det måste stoppas, vilket jag hoppas det gör 2006!!

Inga kommentarer: