torsdag, januari 05, 2006

Det gör ont!

Det gör fysiskt ont i mig när jag läser CUF:s förbundsordförande Fredrick Federleys blogg, där han rapporterar om flyktingombudsmannens senaste möte med Sveriges baksida Merit Wager. I korthet: En liten pojke blir för jävligt behandlad av den svenska myndigheten Migrationsverket. Pojken har en missbildning i munhålan och har så kallad track (trakeostomi är det rätta uttrycket) för att kunna andas. Han får minimal vård och hans situation måste vara oerhört plågsam. Som lök på laxen får inte heller pappan några pengar till vinterkläder, trots att de har rätt till detta enligt myndighetens reglementen. Hela artikeln kan du läsa på: http://merit.blogg.se En liten varning för bilden på den stackars pojken bara!

Återigen visar sig Migrationsverket och dess handledare från sin absolut sämsta sida! Detta fall berör mig särskilt djupt, dels för att det är ett oskyldigt barn som behöver vår hjälp, men också för att jag själv har jobbat som assistent åt ett barn som har en liknande missbildning i munnen och som har sk track.

Jag vill inte ens tänka på vilken livkvalité denne lille pojke har eller hur utmattad hans pappa måste vara eftersom det är mycket trixande och sugande med katetrar som krävs när man har "näsan" på halsen.

Enda hoppet är väl att media uppmärksammar även detta fall, så att denna underbara myndighet kan åtgärda även detta "misstag". Det känns bara som om det skulle krävas Sveriges samlade journalistkår för att upptäcka alla de små och stora snedsteg som görs innanför Migrationsverkets väggar. Never ending story?

Inga kommentarer: