söndag, januari 08, 2006

Vänsterpartiet måste vara ett parti för de desillusionerade!

Känner att jag måste kommentera vänsterpartiets kongress som har hållits i Göteborg.

För det första: Loggan som V har tagit är perfekt! Den nejlika som loggan ska föreställa ser precis lika tillplattad ut som de flesta i vänsterpartiet måste känna sig! Jag tror inte att reklammakarna har tänkt sig denna tolkning, men det är den enda association som jag får av denna ganska fula röda blomma...

MEN, det viktigaste är ju politiken: 200 000 nya offentliga jobb var ett av de riktigt stora utgiftsbesluten. 40.000 nya bostäder, 6 timmars arbetsdag...ja önskelistan fortsätter, utan att man på något sätt berättar hur man kommer att finansiera dessa gigantiska utgifter. För utgifter för det offentliga kommer det att bli, då varenda korvöre ska läggas ut av det gemensamma! Dessutom ska alla egenavgifter inom exempelvis vården avskaffas...tja det är säkert inte så många kronor det inte!

När jag läser igenom valplattformen kan jag inte se några som helst förslag till hur vi i Sverige ska ge förutsättningar för företagande och entreprenörsskap. Nej, snarare är det hur man ska kunna motverka detta. Men jag antar att det är därför jag inte gillar vänsterpartiet. Jag vill nämligen ha en politik som är visionär, inte bakåtsträvande. Politiken bör också vara realistiskt, inte som en önskelista från julen -86 när man var fem år och ville ha varenda pryl i leksakskatalogen...

Inga kommentarer: