onsdag, januari 11, 2006

Så var det åter dags...

Idag damt det ner i brevlådan, inbetalningskortet till min studentkår. Alltid samma visa: kåren vill ha 250 kronor av mig för att jag vill studera. Om jag inte betalar till mitt "fack" då? Inga pengar från CSN och jag blir avstängd från universitetet.

Jag tycker det skulle vara klädsamt om jag själv skulle få bestämma om jag vill vara med i detta studentfack eller inte, precis som en "riktig" och "vanlig" människa.

För studenter är väl människor? Min lärare Bosse (eller Bo) sa ungefär såhär idag: "hela universitetssvängen går ju liksom ut på att det finns lite smarta hjärnor här, det är ju liksom lite vårt kännetecken." För mig blir det då ännu mer irriterande att vi som befinner oss i vetenskapens och kunskapens högborg inte får förtroendet att själva avgöra om vi vill vara med i vår studentkår eller inte!

Ja, ibland blir man bara lite trött...

1 kommentar:

Karin Andersson sa...

Jag håller med Dig Maria!
varför ska man inte själv få välja vilken föreningen man ska vara medlem i?
Själv står jag nu och tar emot kåravgifter från studenterna vid HiG - bar för tvånget. Har nästan lust att ge dem en annan lapp tillsamans med kvittot "jag ber om ursäkt för detta - bli medlem i centerpartiet så vi får bort kårobligatoriet"

/Karin