lördag, januari 21, 2006

Dagen D!

Ja, det var dagen D för oss i Centerpartiet i Östergötland idag, för idag skulle vi ta riksdagslistan! Mitt parti brukar berömma sig med att vi är öppna och har ett underifrånperspektiv, att gräsrötterna är vår viktiga bas och det är just dessa gräsrötter som är de med verklig makt i vår organisation. Det är dom som ska ge direktiv till företrädarna, vi som har styrelseplatser osv sitter inte där för egen skull etc etc...

Fina ord visade det sig när nomineringskommittén inte visade listan på föreslagna riksdagskandidater förrän samma morgon, dvs i morse. Jag kan inte se varför detta skulle vara en ordning som vi i Centerrörelsen skulle acceptera. Nästa val måste alla ombud får se vilka de föreslagna är innan vi kommer till den stämma som ska besluta om riksdagslistan.

För ombuden sitter ju inte där för sin egen skull, utan som företrädare för sina medlemmar som har anförtrott dessa personer ett uppdrag. Detta uppdrag blir inte mycket värt om ombuden inte har tillräcklig information för att kunna fatta välgrunade beslut. Om man är konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att de mörkar listan för att ombuden inte ska kunna opponera sig mot listan. Sån tur att jag inte är lagd åt det konspiratoriska hållet.

Ja, men hur blev det då? Jo min goda vän Muharrem kom på tredje plats och jag själv gjorde en resa från 18 till 8 plats, vilket jag absolut inte hade väntat mig. Jag tror att jag får tacka riksdagsmannen Staffan Danielsson för min plats, då han tog till orda och tyckte att jag kunde byta plats med ett av våra eminenta kommunalråd.

Jag har ju inga större förhoppningar om att komma in i riksdagen, utan kommer antagligen att försöka stödja Muharrems kandidatur så mycket jag någonsin kan!

Inga kommentarer: