måndag, december 12, 2005

Jag är en bortskämd och lat liten skit

Så känner jag mig varje gång jag träffar Olga Karach från den vitryska organisationen Seventh Side. Olga är en demokratikämpe i Vitryssland, vilket innebär att hon hela tiden måste arbeta mot den vitryska byråkratin, polisen, säkerhetspolisen, samt diktatorns Lukasenkas ständiga försök att skydda folket från all slags upplysning.

I Vitryssland får man inte ha ett politiskt möte utan att anmäla det till myndigheterna, internet förbjöds för några månader sen, Olga blev av med arbetet när hon ställde upp i valet som företrädare för oppositionen, hon har blivit arresterad så många gånger av polisen att hon själv inte tycker det är någon större grej längre...

Allt detta som hon och de andra vitryska demokratikämparna får stå ut med gör att jag som svensk skäms över hur jag tar tillvara alla de möljigheter som finns här i Sverige. Även om jag själv är engagerad politiskt så känner jag mig så otroligt bortskämd och priviligerad, och samtidigt skäms jag för att jag inte till fullo uppskattar och tar tillvara alla de möljigheter som finns i det svenska, demokratiska samhället.

Olga sa till mig att fler svenskar behöver komma ut i världen för att se hur bra vi egentligen har det. Kloka ord från en klok kvinna!

Inga kommentarer: