tisdag, april 04, 2006

Mina laster

Jag har upptäckt en ny last, eller snarare ett beroende. I slutet av veckan la vårt internet av, jag fick abstinens. Jag åkte hem till mor och far, de har modem, inget funkade, jag fick abstinens... Jag kom hem, internet funkar fortfarande inte, abstinensen var total.

Min lista på onyttiga laster börjar bli lång: förutom choklad i alla dess former, muffins, coca-cola, barnsligt söta drinkar, vitt vin, oförskämt långa sovmorgnar och karlar så ska jag nu lägga till: internet.

Och egentligen är det inte så konstigt. Centerpartiet brukar prata om digital allemansrätt, att internet är en så viktig del i dagens infrastruktur att det är något som vi måste se till att få till alla. I huset där jag bor kan jag snart få upp till 100 Mb, men hur många har den möjligheten? Faktum är att det är oerhört svårt att plugga eller bedriva ett företag utan en snabb och säker uppkoppling. Jag tror att internet till alla är en av nyckelfaktorerna när det gäller landsbygdsutveckling och tillväxt i hela Sverige.

För en gångs skulle har jag alltså skaffat mig ett "nyttigt" beroende.

Inga kommentarer: