onsdag, april 05, 2006

Vidrigt Forsell!

Kollade på Debatt igår där vår förbundsordförande Fredrick Federley briljerade angående vårt förslag om ungdomsavtal, jag fick gåshud!

Efter Fredricks debatt var det dags att diskutera en undersökning som SFS gjort där man undersökt studenters psykosociala hälsa. Undersökningen visade att många studenter kände oro inför sina studier och sin ekonomi, men också för hur framtiden skulle te sig. Som student så känner jag igen mig: "Shit boken kostar 600 spänn, jaha då blir det inga skor som jag behöver" eller "Helvete, tentan sket sig, jag måste klara den annars får jag inte gå vidare till nästa årskurs!" En annan klassiker är: "Det är maj månad och jag har fortfarande inte fått något sommarjobb!!!" Och om man får ett sommarjobb: "Jag får min lön i augusti, hur betalar jag min hyra i juli???"

Jag kände mig faktiskt nästan kränkt när MUF:s förbundordförande Johan Forsell satt med ett självgott leende och helt och hållet avfärdade undersökningens resultat med att de flesta tycker det är roligt att plugga, att man inte pluggar 40 timmar i veckan och därför hinner jobba extra så att man har råd att festa loss varje helg. Min fråga till Forsell är då: Det finns 350.000 studenter i Sverige, ska alla jobba extra för att klara sig? Finns det 350.000 extrajobb till alla studenter som behöver det?

I dagens Östgöra Correspondenten redogjordes för att man anses vara fattig när man efter att betalt hyran har mindre än 3.800 kronor kvar att leva för. Jag kan lova att det är många studenter som har mindre än 3.800 kronor kvar när hyran är betald! Alla har inte heller ett extrajobb, en sambo som jobbar, eller föräldrar som skänker en slant ibland. Att Forsell helt och hållet glömmer bort att nämna desa hårda villkor för oss studenter visar att han antagligen aldrig har upplevt "det-är-den-10:e-och-mina-pengar-är-helt-slut-ångesten! Ibland får man för sig att MUF:are faktiskt har en silversked i munnen...

Inga kommentarer: