måndag, mars 06, 2006

"Tjejkväll" på TV4

TV4 marknadsför just nu en tjejkväll på TV4+. Idéen är tydligen att sända flera program på rad som kan attrahera samma målgrupp. Anklaga mig gärna för att vara känslig, men så här ser tv-tablån ut för denna "tjejkväll".

19.05
Dr Phil Relationsprogram med den världsberömde relationsexperten Phil McGraw

20.00
Min hund styr mitt liv Program där hundägare får hjälp med sina hundar som utan olika anledningar inte kan uppföra sig.

20.30
Babyboom Program för nyblivna föräldrar.

21.00
Under täcket Programmet beskrivs som en "hur-man-gör-guide" till alla par som vill ha mer njutning i sin relation...

Japp så här ser alltså tjejkvällen ut, och om jag får säga det själv så har TV4 bekräftat i princip varje stereotyp bild av hur en kvinna ska bete sig eller vad hon ska ägna sig åt. Kvinnan har ansvaret för familjerelationerna (Dr Phil), ansvaret för barnen (Babyboom), och så ska vi gärna vara käcka i sängen också...(Under täcket)

Varför kan inte TV4 sända dessa program utan att kleta etiketten tjejkväll på alltihop? För mig känns inte tjejkvällen speciellt tilltalande, jag tänker istället titta på CSI. Ond bråd död är kanske inte så tjejigt, men men...

1 kommentar:

Maria Leander sa...

Jag såg reklamen om tjejkvällen härom kvällen jag också, verkligen inte något som jag skulle offra hela min kväll för. Men jag minns att jag tänkte "gud så typiskt" när jag såg programmen. Lika som när jag skulle köpa en nyckelring till min kusin igår med hennes namn, tyvär fanns det ju bara tjejnamn i rosa och killnamn i blått... hon hatar rosa! gu va less jag blir på allt sånt här..