fredag, mars 17, 2006

Sköna liknelser

Satt i bilen, på väg från universitetet till stan. Jag har levt hela veckan på universitetet, knappt sett nyheter eller läst någon tidning. Passade på att lyssna på Lantz i P3 där de tog upp de nya reglerna som ska gälla vid minkuppfödning. Minkarna ska ha rätt till sitt naturliga beteende, kunna jaga och röra sig fritt, samt ha möjlighet till att bada.

Lantz kommertar till den nya lagen löd ungefär: Det låter ju som högre standard än en genomsnittlig svensk flyktingförläggning...

Ja j*lar vilken skön kommentar...den kan jag leva på hela helgen!

2 kommentarer:

Lars Andersson sa...

"Ja j*lar vilken skön kommentar" skriver du. Den skall du leva på hela helgen!

Är det minkar, eller är det flyktingar som du tänker på? Kan det rent av vara minkfarmare, som du ömkar? Eller är problemet att priserna på skinnverk kommer att stiga över anständighetens gräns?

Naturligtvis kan det också vara en arbetsmiljöfråga du vill fästa uppmärksamheten på!

Oavsett hur du tänker så är det väsentligt att inte stanna vid en skickligt formulerad svepande idiotförklaring av både nu gällande svensk djurskyddslagstiftning och hela Sveriges flyktingpolitik.

Med en tydlig problemformulering så kan partiorganisationen säkert hjälpa dig. För inte är det väl så att du raljerar om problem som du själv struntar i att lösa?

Maria Carlsson sa...

Tack Lars för ditt inlägg. Jag anade nästan att någon som inte känner mig speciellt väl skulle undra vad jag egentligen menade.

Jag ömmar inte minkfarmare och bryr mig inte om priserna på skinnkläder, jag tycker i och för sig, precis som jag tror att du tycker, att lagförslaget är ett förtäckt förbud.

Jag tycker att kommentaren var så träffande för att den helt enkelt stämmer. Det är skrämmande hur vi behandlar varandra i det här landet och det är också skrämmande hur vi tar emot de människor som söker sig hit för att få skydd och en trygg tillvaro.

Och du Lars, du behöver inte vara orolig för att jag inte tänker jobba för att förändra det jag tycker är fel. Det är det jag gör varje dag, som politiker i CUF och Centerpartiet, som medlem i bland annat i Röda Korset och som vanlig enkel människa!