tisdag, juni 06, 2006

Vad firade vi?

Idag var det ju som bekant 6:e juni, Sveriges nationaldag. Den passerade för egen del ganska obemärkt och jag frågade min vän Murharrem vad vi egentligen firade... Han visste inte, men han verkar nu ha läst på...du kan läsa vad vi firade här

Jag tror nog att det kommer ta ett tag innan vi svenskar bli besjälade av nationaldagen, nåt 17:e maj a la Norge lär det väl aldrig bli. För mig är det egentligen självklart att man borde fira denna dag. Jag är otroligt stolt över att få leva i det här landet och jag älskar min hembygd (både den gamla och den nya) med hela mitt hjärta. MEN, denna stolhet och kärlek behöver inte betyda att jag anser att Sverige är överlägset andra länder eller att allt vi gör i Sverige är bra på alla sätt. Egentligen handlar det kanske om att hemma är ändå hemma, vare sig man bor i Sverige, Kenya eller Australien.

Idag firade jag dock nationaldagen på mitt sätt, gick på fotboll och såg Linköping vinna över Örebro... folkdans var annars det som erbjöds under kommunens officiella firande, not my cup of tea om man säger så...

Inga kommentarer: