onsdag, juni 14, 2006

Hagamannen gör det svårt att somna.

Har precis tittat på SVT:s dokumentär om Hagamannen. Inte så smart då jag är själv hemma...men faschnerande och skrämmande på samma gång. Faschinerande för att han bedöms som frisk, vilket ter sig jättekonstigt. Jag har svårt att förstå hur en frisk människa skulle kunna våldta och lemlästa och fortfarande vara frisk. Skrämmande är det då jag förstår vilken skräck han satt i hela Umeå, inte bara kvinnorna utan också alla pappor, äkta män, pojkvänner och bröder. Jag rös till när universitetsområdet filmades, precis där våldtäkten ägde rum, ja där har jag och en av mina nära vänner gått ett flertal gånger. Hon bor två minuters gångväg därifrån...

Att vara rädd och begränsa sitt livsutrymme är dock att låta dessa våldsverkare vinna. I teorin är det lätt att säga så, men när en ung tjej blev våldtagen i domkyrkoparken för några månader sen, ja då började också jag att vackla. När det sker nära en själv, då blir det helt plötsligt svårt. Fler poliser och mer vuxna på stan, samt ett större ansvar bland krögarna när det gäller att begränsa överserveringen tror jag är några svar på hur vi kan göra det tryggare för alla, inte bara för tjejerna!!

2 kommentarer:

Johan Lundgren sa...

Vist är det ruggit att det kan tilta så totalt hos vissa människor, men man behöver vara långt i från "frisk" för att för den skull inte anses ha en "allvarlig psykisk störning så väl vid gärningen som vid den rättspsykiatriska undersökningen"

Anonym sa...

Prästens lilla hora skulle upp till Mora, ingen hade hon att pippa...