tisdag, november 29, 2005

Sociologisk studie

Idag har jag varit på ishockey, min första hockeymatch i den nya arenan "Cloetta Center." Det kändes som om det var dags då jag sitter som ledamot i arenans styrelse sedan ett halvår tillbaka. Nåväl,jag satt mina tre perioder och tittade på matchen, mycket roligare än vad jag trott(faktiskt)! Dock gjorde jag en liten observation som jag nu i hemmets lugna vrå har börjat tänka på. Vid avblåsningar och innan exempelvis tekning stod det unga tjejer i gångarna med pom-poms och gjorde små steg, skutt, höftrullningar ja, allehanda fysiska rörelser.

För ett par månader sen var det stor debatt i de lokala tidningarna över dessa tonårstöser. Då tyckte jag att hela diskussionen var onödig och överdriven, men nu kan jag förstå de kritiska synpunkterna på detta spektakel. 90% av de som var och tittade på matchen var män och de tyckte/tycker säkert att det var trevligt att titta LHC:s cheerleaders. Jag undrar bara vilken funktion de fyllde? Inte var det att få igång publiken, det tror jag att White Lions (klacken)gjorde bättre, inte heller var de speciellt entusiastiska, de verkade vara där för att göra ett jobb, varken mer eller mindre.

Slutsatsen (min i alla fall)är då att de var där som ögongodis, i sina små korta kjolar och små tröjor. Hur kul känns det? Är det meningen att vi ska ha offentligt finansierad verksamhet som ställer upp på såna här saker? Vari finns nyttan av sådan verksamhet? Vilken bild ges av män respektive kvinnor i idrottssammanhang?

Detta ska jag fundera på när jag går och lägger mig i kväll, samt hur vi kvinnor som ibland går på en ishockeymatch ska få samma utbud av ögongodis. Kanske ett besök i omklädningarummet efter match ;-)

Inga kommentarer: