fredag, oktober 13, 2006

Maud och torktumlare

Vid min vistelse i Stockholm svängde jag förbi Centerpartiets eftervalskonferens, bra att gå på den i stället för att gå på stan och handla, samtidigt som man får känna av stämningen lite. Det var härligt, men fortfarande surrealistiskt, vi har vunnit valet!

Maud (vice statsminister!) talade om sina erfarenheter av valet och vad som hänt efter valet. Hon beskrev det som att man befann sig i en torktumlare där allt händer i en enda röra på en gång. På måndag presenteras den första statsbudgeten och då är det förhoppningsvis så att "torktumlekänslan" börjar avta. Då finns det något att arbeta med, även om budgeten är framtagen på cirka 10 dagar. Då får vi som är aktiva i kommuner, landsting och regioner också veta vilka förutsättningar som finns för oss som vill utveckla vår närmiljö och utveckla politiken.

Högst på min önskelista finns mer makt till de lokala nivåerna och mer makt till den enskilde människan.

För övrigt förvånar mig Anna Sjödins agerande (ännu en gång). Hon är nu dömd, och även om hon anser sig oskyldig så är det ju så att hon alltid är förknippad med denna dom, vilket skadar SSU ytterligare. Men gärna för mig om man säger så...

Inga kommentarer: